Ecocheques

Ecocheques worden erg gewaardeerd. Ze leveren dan ook een bijdrage aan het imago van werkgevers, aan de koopkracht van werknemers en hebben een positieve impact op de economie en de ecologie van ons land.

Ecocheques werden eind 2008 in het leven geroepen en zijn, net zoals maaltijdcheques, een extra stukje loon. Werknemers kunnen de cheques uitgeven aan een heleboel ecologische diensten en producten. Ze worden gebruikt door 1,24 miljoen loontrekkenden via 83.000 werkgevers. Ze worden aanvaard in meer dan 10.000 verkooppunten voor meer dan 1.000 producten en diensten.

De groene cheques verhogen niet alleen de koopkracht van werknemers, ze beïnvloeden hen ook om meer ecologische producten en diensten te kopen, wat dan weer een gunstig effect heeft op het milieu. Zo kunnen de cheques onder andere gebruikt worden voor producten die energie of water besparen (zoals spaarlampen of warmtepompen), voorzieningen voor het afvalbeheer, tuinproducten en vervoermiddelen.

Werkgevers kunnen ervoor kiezen ecocheques om te zetten in een ander voordeel, zoals maaltijdcheques. Maar dat kan betekenen dat het nettobedrag dat de werknemer uiteindelijk krijgt, lager uitvalt.

Verder lezen

Het systeem van de ecocheque en dat van de maaltijdcheque lijken hard op elkaar. Toch zijn er niet te onderschatten verschillen tussen beide.

Verder lezen

Als uw bedrijf onder Paritair Comité 218 (Nationale Bedienden) valt, kunt u de ecocheques van uw werknemers voor 2015 omzetten naar maaltijdcheques. Dat moet wel vóór 31 oktober 2014 gebeuren.

Verder lezen

Met de zomervakantie in het vizier, bedenken werkgevers vaak een manier om hun medewerkers te bedanken voor al het werk dat zij verricht hebben. Deze bedanking kan een premie, vakantiegeld of ecocheques zijn. Met ecocheques kunnen werkgevers de koopkracht van hun werknemers verhogen. Daarenboven dragen ze bij tot een beter milieu. Het kan zijn dat…

Verder lezen

Win-win voor werkgevers en werknemers

Door ecocheques uit te geven hebben de werkgevers een instrument om hun personeel te motiveren. Bovendien zorgt het milieuengagement dat ze aangaan voor een boost van hun imago.
De werknemers genieten van een concrete koopkracht die twee jaar geldig blijft. Ecocheques stellen hen namelijk in staat om producten en diensten te kopen waar ze normaal geen budget voor zouden hebben.

Ecocheques zijn jaarlijks goed voor een extra omzet van 192 miljoen euro.

  • Ze worden uitsluitend in België uitgegeven in de officiële circuits en dat binnen de twee jaar.
  • Ook vanuit macro-economisch perspectief zijn ze interessant dankzij de economische sectoren waarin ze gebruikt worden.
  • Ze zijn vooral populair in elektro- en hi-fi zaken, maar worden ook uitgegeven aan fietsen en biologische voeding. Ook buurtwinkels pikken een graantje mee, aangezien 40% van de ecocheques daar wordt uitgegeven.

Dankzij de aankopen die met ecocheques gedaan worden, wordt er een grote hoeveelheid CO2 bespaard. In 2012 ging het om een besparing van maar liefst 55.000 ton CO2. Deze milieuvriendelijke aankopen kaderen in een groene economie die nu steeds meer ondersteund wordt.